کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان است، که متاسفانه خیلی از خانم ها از علت این بیماری و راه های درمان آن بی اطلاع هستند . کیست تخمدان بیماری است که از تشکیل یک یا چند کیست غیر طبیعی در تخمدان بوجود می آید. این کیست ها که حاوی مایع هستند، درون تخمدان یا روی آن رشد می کنند. این بیماری به انواع مختلفی دسته بندی می شود و شایع ترین آن کیست های فولیکولی است که در یکی از فولیکول های تولید کننده تخمک ایجاد می شود و تمام زنان در مقاطعی از زندگی به کیست های فولیکولار مبتلا می شوند.کیست تخمدان

کیست تخمدان

بیشتر این کیست ها خودبه خود یا با مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ظرف 6 تا 8 هفته از بین می روند و اغلب موجب بروز مشکل نمی شوند. شایع ترین توده های تخمدان که در سنین 22 تا 45 سالی بروز می کنند، توده های کیستیک هستند. به طور کلی حدود 80 تا 85 درصد این توده ها خوش خیم هستند و باعث بروز سرطان نمی شوند.

تخمدان ها دو عضو کوچک در دو طرف رحم هستند که هورمون های استروژن که موجب قاعدگی می شود را تولید می کنند. هر ماه، تخمدان ها تخمک آزاد می کنند. این تخمک ها که به صورت بالقوه قابلیت بارور شدن را دارند، راه خود را از لوله فالوپ به سمت رحم باز می کنند. این چرخۀ آزاد شدن تخمک را تخمک گذاری می نامند.

عوامل ایجاد کیست تخمدان

کیست ها کیسه های کوچک پر از مایع هستند که می توانند در تخمدان ها به وجود آیند. کیست ها بسیار شایع هستند و به طور خاص در طول سال های بچه زایی شایع هستند.

انواع مختلف کیست تخمدان وجود دارد. شایع ترین آن، کیست عملکردی است که در طول دوران تخمک گذاری شکل می گیرد. شکل گیری کیست زمانی اتفاق می افتد که یا تخمک آزاد نشده است یا فولیکولی که تخمک در آن شکل می گیرد، پس از آزاد شدن تخمک از بین نرفته است.

کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان است

انواع کیست تخمدان عبارتند از:

Polycystic Ovaries: در سندرم PCOS، فولیکول هایی که معمولاً تخمک ها در آن ها رشد می کنند، قادر به باز شدن نیستند و کیست شکل می گیرد.

اندومتریومس: در زنانی که اندومتریوز دارند، بافت دیوار داخلی رحم در ناحیه ای خارج از رحم رشد می کند و این شامل تخمدان ها نیز می شود. این عارضه ممکن است بسیار دردناک باشد و بر باروری اثر گذارد.

Cystadenomas: این نوع کیست ها از سلول های سطح خارجی تخمدان ایجاد می شود و معمولاً پر از مایع است.

Dermoid Cysts: این نوع کیست شامل بافتی شبیه بافت دیگر قسمت های بدن است همچون پوست، مو و دندان.

علائم کیست تخمدان

اغلب کیست های تخمدان هیچ علائمی ندارند. ممکن است هیچ گاه متوجه نشوید که کیست دارید مگر اینکه به منظور انجام آزمایش لگن، پزشک خود را ملاقات کنید. کیست های تخمدان در صورتی که دچار پیچش، خونریزی یا پارگی شوند ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات شوند.

اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید چرا که این علائم ممکن است مربوط به تومور تخمدان نیز باشد

درد یا نفخ در ناحیه شکم
اشکال در دفع ادرار یا نیاز مکرر به دفع ادرار
درد مبهم در ناحیه کمر